دومین کنفرانس دانشجویی کشور با موضوع مدیریت بحران در انقلاب صنعتی چهارم با حضور اساتید در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، در این کنفرانس ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص تحولات انقلاب صنعتی چهارم، جامعه 5 و صنعت نسل پنجم به سخنرانی پرداخت.
وی در خصوص مفهوم تحول ديجيتال و این که چه چیزی تحول دیجیتال نیست، اظهار داشت: انجام توليد به روش سنتي و راهاندازي يك وبسايت فروش؛ خرید تجهيزات بدون برخورداری از استراتژی و زيرساختهاي فناورانه؛ آنلاين كردن برخي فعاليتهای سنتي كسبوكار و ديجيتالي كردن تجربه مشتری، تحول ديجيتال نيست.
کیانی بختیاری تاکید کرد: تحول دیجیتال مربوط به فناوری نیست، بلکه مربوط به استراتژی، رهبری، و روش های جدید تفکر است.
وی افزود: تحول دیجیتال يك تحول بنيادين در فعاليتها، فرايندها، شايستگيها و مدل كسبوكار با هدف استفاده حداكثري از امكانات فناوريهاي ديجيتال در جهت نوآوري در خلق ارزش براي مشتريان است؛ همچنین استفاده نوين از فناوريهاي ديجيتال در جهت خلق نوآوريهايي براي حل مسائل سنتي است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن بیان سیر تکامل انقلاب های صنعتی و برخی فناوری های مورد توجه در انقلاب صنعتی چهارم در خصوص تاثیر انقلاب صنعتی چهارم بر نوآوري و مدلهاي كسبوكار گفت: عصر طلايي نوآوريهاي راديكال در قرن 21 به سر رسيده است و نوآوريهاي امروزي بيشتر از جنس نوآوريهاي تدريجي و ساختاري، و در خوشبينانهترين حالت نوآوريهاي تحول آفرین هستند و بهندرت شاهد نوآوريهاي راديكال هستيم چرا که در دنياي كسبوكار، نوآوريها بيشتر از جنس خدمت افزایی خواهد بود. به نحوی که محصول سنتی يا محصول ناشي از نوآوري تدريجي به اضافه نوآوری در خدمات منجر به خدمت افزایی میشود.
کیانی بختیاری در ادامه ضمن بررسی رویکرد کسب و کار پلتفرمی اظهار داشت: پلتفرمها با تسهیل تراکنشها ارزش ایجاد میکنند، درحالیکه کسبوکارهای خطی با تولید کالا یا خدمات، این کار را میکنند؛ بهبیاندیگر، پلتفرمها با ساختن رابطه و ایجاد تراکنش، ارزش خلق میکنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با رده بندی پلتفرم ها به پلتفرم های "بازار خدمات"؛ "بازار کالا" ، "پرداخت"، "سرمایه گذاری"، "شبکه های اجتماعی" ، "پلتفرم های ارتباطی"، "توسعه نرم افزارها" و "پلتفرم های محتوایی" اظهار داشت: پلتفرمها اقتصاد را تسخیر کردهاند؛ در سال 2020، برند ارزشمند دنیا شرکتهای پلتفرمی بودند.

وي با بيان اين نكته كه سرمايه گذارها براي پلتفرم ها ارزش بيشتري قائل هستند، گفت:
در آسیا در بین ۳۶ شرکتی که بیش از یکمیلیارد دلار ارزش دارند، ۳۱ پلتفرم وجود دارد که چیزی حدود ۸۶ درصد است. در چین ۸۱ درصد از این شرکتها پلتفرم هستند. در هند نیز از بین ۹ شرکتِ باارزش، ۸ تای آنها پلتفرماند.
كياني بختياري در خصوص آینده بازار کار و تحول آن از مدرك گرايي به خلاقيت گرايي گفت: ۱۵ شرکت بزرگ جهانی برای استخدام کارمند جدید، وجود مدرک دانشگاهی را الزامی نمیدانند واقتصاددانان پیشبینی کردهاند که این روند بهمرور زمان همهگیر شود.
وي دربخش ديگري از سخنان خود به بيان تاثير صنعت چهار بر مديريت پروژه ؛ مدل هاي تعالي سازماني، خلق شكلهاي جديد سازماني نظير سازمان شبكهاي، سازمان هوشمند؛ سازمان دوسوتوان و سازمان خودطراح پرداخت.
مديرعامل سازمان مديريت صنعتي در خصوص پديده "متاورس" گفت: متاورس یعنی دنیایی فراتر از دنیای حقیقی ما و زمانی ایجاد می شود که قلمرو فیزیکی با قلمرو مجازی ادغام شود. به گفته بلومبرگ، انتظار میرود اندازه بازار متاورس تا سال ۲۰۲۴ به ۸۰۰ میلیارد دلار برسد.
كياني بختياري ضمن تشريح تغييرات در حوزه شيوههاي آموزش در متاورس خاطر نشان كرد: ارائه مطالب آموزشي در سطح گسترده و بدون هيچگونه محدوديت در هر زمان و مكان و رايگان اتفاق مي افتد همچنين يادگيري و ارائه مباحث در قالب مسائل واقعي و ملموس ؛ يادگيري از طريق شبكهها خواهد بود افزون بر اين، يادگيري از طريق انتقال تجارب صورت خواهد گرفت.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به بيان الزامات و زیرساختهای مورد نیاز برای پذیرش و توسعه انقلاب صنعتی چهارم پرداخت و گفت: تدوین سیاست ها و اسناد بالادستی الزام آور برای توسعه مولفه های انقلاب صنعتی چهارم ضرورت دارد و بايد میزان آمادگی صنایع و بنگاهها برای پذیرش انقلاب صنعتی چهارمورد سنجش قرار گيرد. همچنين لازم است نوآوری و فناوری در بنگاهها، سازمان ها و نهادها توسعه يابد. تمامی قوانین مرتبط با توسعه فناوری (حقوق مالکیت فکری، گردش آزاد اطلاعات و ..) بايد مورد تدوین و بازنگری قرار گيرد.

مديرعامل سازمان مديريت صنعتي افزود: از ديگر الزامات مورد نياز، توسعه دانش و تخصص نیروی انسانی و حرکت به سمت تربیت نیروی متخصص است و بايد در سیاستهای تولیدی، تجاری و اقتصادی در جهت حمایت از رقابتپذیری بنگاهها یکپارچگی ايجاد كرد. علاوه بر اين بايد به توسعه زیرساختهای ICT در کشور اهتمام ورزيد و در جهت ارتباط با زنجیره های جهانی صنایع، به جهانی سازی صنایع پرداخت.
وي تاكيد كرد: حرکت اقتصاد جهانی به سوی کسب و کارهای پلتفرمی است و بايد برای ارتقای فرهنگ صنعتی و اجتماعی کشور متناسب با انقلاب صنعتی چهارم برنامهریزی كرد.
كياني بختياري در خصوص جامعه 5.0 گفت: جامعه 5.0 يك جامعه انسانمحور است كه از طريق سيستمي كه فضاي سايبر و فضاي فيزيكي را يكپارچه ميكند، ميان پيشرفتهاي اقتصادي و فناورانه و حل مسائل اجتماعي تعادل برقرار ميكند.
وي افزود: در جامعه اطلاعات (جامعه 4.0)، توانايي افراد براي يافتن اطلاعات ضروري در انبوهي از اطلاعات محدود است و تحليل اطلاعات نيز يك بار اضافي بر دوش افراد به حساب ميآيد .از سويي ديگر، سن و سطح توانمندي افراد نيز يك عامل محدودكننده در استخراج و استفاده از اطلاعات است در حالی که در جامعه 5 این محدودیت ها وجود ندارد.
مدير عامل سازمان مديريت صنعتي افزود: جامعه 5.0 به حد بالايي از همگرايي بين فضاي سايبر (فضاي مجازي) و فضاي فيزيكي (فضاي واقعي) برخوردار است. در جامعه اطلاعات (جامعه 4.0)، افراد از طريق اينترنت به خدماتي ابري (پايگاههاي داده) دسترسي پيدا كنند و اطلاعات يا دادهها را جستجو، بازيابي و تحليل كنند در حالي كه در جامعه 5.0، حجم انبوهي از اطلاعات از طريق حسگرهاي فضاي فيزيكي، در فضاي سايبر در قالب كلان داده جمعآوري ميشود. در فضاي سايبر، كلانداده از طريق هوش مصنوعي تحليل ميشود و نتايج اين تحليل در فضاي فيزيكي و به اشكال مختلف بطور مستقیم به انسان بازخورد داده ميشود.
وي گفت: در جامعه 5.0، افراد، اشيا و سيستمها در فضاي سايبر با هم مرتبط ميشوند و نتايج بهينهاي كه از طريق هوش مصنوعي به دست ميآيد، به انسانها در فضاي فيزيكي بازخورد داده ميشود. اين فرايند، ارزش جديدي را براي صنعت و جامعه به ارمغان ميآورد كه پيش از اين ممكن نبود.
كياني بختياري در خصوص اهداف جامعه 5 اظهار داشت: با پيشرفت فناوری زندگي آسانتر ميشود، تقاضا براي انرژي و مواد غذايي بالاتر ميرود، دوره زندگي طولانيتر ميشود و جامعه سالخورده پيشرفت ميكند. در چنين فضايي، اتخاذ تمهيداتي براي كاهش آلودگي ناشي از گازهاي گلخانهاي، افزايش توليد مواد غذايي و كاهش اتلاف آن، كاهش هزينههاي ناشي از سالخوردگي جامعه، حمايت از صنعتيسازي پايدار، بازتوزيع ثروت و اصلاح نابرابريهاي منطقهاي ضروري است و رويكرد جامعه 5 در پاسخ به اين چالش ها بوجود آمده است.
وي در ادامه سخنان خود در خصوص نسل 5 صنعت گفت: نسل پنجم صنعت اهداف و گستره ای فراتر از تولید کالاها و خدمات و سود آوری دارد و بر سه عنصر انسان، پایداری و تاب آوری استوار است.
مديرعامل سازمان مديريت صنعتي درباره رويكردهاي پايداري( صنعت سبز) شركتي و سازماني اظهار داشت: در صنعت سنتي، فعاليت صنعتي به معني «خير» در رشد اقتصادي و «شر» براي محيط زيست است. در حالي كه در صنعت سبز، دوگانه خير اقتصادي و شر اقتصادي از بين ميرود و زوج جديد تشكيل ميشود: خير اقتصاد و خير محيط زيست. براي اين دوگانه زدايي، دولتها، سياستگذاران و فعالان صنعتي در تلاشند كه نرخ رشد فشار بر محيط زيست همواره كمتر از نرخ رشد اقتصادي باشد.
وي در تعريف مفهوم اقتصاد سبز گفت: اقتصاد سبز، تلاش اقتصادها براي يافتن راهي پايدار به سمت رشد از طريق سرمايهگذاري سبز و پيادهسازي اقداماتي است كه منجر به سرمايهگذاريهاي مسئوليتپذير هم در بخش خصوصي و هم دولتي مي شود. بنابراين صنعت سب صنعتي است كه در تأمين مواد اوليه، فرايندهاي توليد، مديريت چرخه مواد و محصولات و مديريت پسماندها، بهگونهاي عمل كند كه كمترين آثار زيستمحيطي را به جا بگذارد.
كياني بختياري با بيان اين نكته كه براي تحقق جامعه 5.0 و صنعت نسل 5 در هر كشوري، پنج ديوار بايد فرو بريزد اظهار داشت: . ديوار تفکردولتی يعني براي تحقق جامعه 5.0، دولت بايد نقش خود را به برنامهريزي و قانونگذاري خلاصه كند و تا حد امكان، بدنه خود را به نفع تقويت زيرساختهاي اجتماعي كوچك كند. ديوار قوانین باز دارنده به اين معني كه دولت بايد با مشاركت بخش خصوصي، كليه قوانين مخل نوآوري را كشف و حذف كند و همچنين با تصويب قوانين مشوق نوآوري، اكوسيستم نوآوري را در كشور خلق كند. ديوار موانع نوآوري فناورانه كه اين كار از طريق اصلاح نظام آموزشي ميسر ميشود. نظام آموزشي بايد از همان ابتدا خردسالان را به مهارتهاي فناورانه و نوآورانه تجهيز كنند. ديوار عدمتعهد منابع انساني به نحوي كه منابع انساني در هر سطحي در كشور خود را متعهد به بازآفريني جامعه بدانند. ديوار عدم پذيرش كاربران كه با مشاركت دادن شهروندان در طراحي و خلق نظامها، محصولات و خدمات ديجيتال، ميتوان بياعتمادي شهروندان به فناوريهاي شكلدهنده جامعه 5.0 و صنعت نسل 5 را كاهش داد.
وي در خصوص الزامات سياستي جامعه 5 و نسل 5 صنعت تاكيد كرد: اسناد الزام آور سياستي و برنامه اي با نظام پايش دقيق مي بايد در راستاي توسعه مولفه ها كليدي انقلاب صنعتی چهارم ، جامعه 5 و صنعت نسل 5 تدوين و ابلاغ شود. صنعت و دانشگاه باید نوآوری داشته باشند و به گونه ای تطبیق یابند که به سمت الگوی جدید اجتماعی و زیست محیطی سوق پيدا كنند تا بدین ترتیب بتواند همواره به عنوان موتور محرکه رونق جوامع عمل کنند. نظام آموزشي بايد به سمت توسعه آموزش هايي با مهارت هاي تفاوت آفرين براي بازار کار آینده گام بردارد.
مديرعامل سازمان مديريت صنعتي در پايان تاكيد كرد: امکان سنجي، ارزيابي وضع موجود صنايع و برنامه ريزي در راستاي ارتقای توانمندیهای فناورانه تولید و توسعه قابلیت های جدید فناوری در سراسر كشور با هدف حمایت از تاب آوری صنعتی برای رشد اقتصادی و اجتماعی گسترده تر و پایدارتر آنها بايد انجام شود. همچنين آگاهي رساني در خصوص مفهوم صنعت 4 ، جامعه 5 و مولفه هاي صنعت 5 درمقاطع گوناگون آموزشي و بنگاههاي پيشران كشور صورت پذيرد. دولت بايد از توسعه مدل هاي کسب وکار جدید شرکت ها و صنایع ازطریق خدمات سازی و سفارش خدمات حمايت كند.
كمك به هوشمند سازي صنايع به كمك فناوري هاي انقلاب صنعتی چهارم ، جامعه 5 و صنعت نسل 5 بايد در دستور كار قرار گيرد. همچنين كمك به بومی سازی زنجیره های تأمین و زنجیره های ارزش نوظهوركشورهاي پيشران در زمينه انقلاب صنعتی چهارم ، جامعه 5 و صنعت نسل 5 بايد صورت پذيرد.