به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، دومین کنفرانس بینالمللی راهبری شرکتی با موضوع استقرار نظام راهبری شرکتی در مرکز همایش های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.
بنا به این گزارش، ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این همایش در خصوص راهبری شرکتی در عصر تحول دیجیتال به سخنرانی پرداخت.
کیانی بختیاری با بیان اینکه تحول ديجيتال با هدف استفاده حداكثري از امكانات فناوريها به منظور توسعه نوآوري وخلق ارزش براي مشتريان، امری ضروری است، اظهار داشت:
تحول بنيادين در فعالیت ها، فرآیندها، شایستگی ها و مدل کسب و کار به منظور استفاده از فناوريها در جهت خلق نوآوريهايي براي حل مسائل سنتي موضوعی است که امروزه باید نسبت به انجام آن در زمینه های یاد شده اهتمام ویژه داشت. در تحول دیجیتال شایستگی های سازمانی و فردی مورد توجه قرار می گیرند، از این رو در بخش تحول سازمانی باید چابکی، نوآوری باز، فرهنگ بهاشتراكگذاري دانش، مدیریت دانش و انعطافپذيري و در بخش تحول فردی نیز ارزشآفريني از داده شامل مهارتهاي خلق داده، دادهكاوي، تجزيه و تحليل داده، چندمهارتي بودن و خلاقيت را مد نظر قرار داد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه با بیان اینکه تحول دیجیتال به معنی ضرورت توجه به رویکرد توانمندیهای پویا است، بیان داشت: توانمندي هاي پويا به توانايي بنگاه براي ادغام، ساخت و باز پيكره بندي شايستگي های داخلي و خارجي به منظور پاسخگويي به محيط هاي با تغييرات سريع فناورانه گفته مي شود. بنابراين توانمندي هاي پويا توانايي سازمان براي دستيابي به اشكال جديد و نوآورانه مزيت رقابتي و مسیر سازی بر اساس توسعه دارائیهای مکمل را میسر می سازد. دارایی های مکمل نیز شمال مواردی چون برند کارفرمایی، نیروی انسانی توسعه یافته، شبکه بزرگ ، فناوری یا نوآوری جدید و ... هستند.
وی افزود: منظور از دو سو توانی، دووجهی بودن توانایی کار کردن با هر دو دست چپ و راست و به طور همزمان و برابر است. در مورد سازمان ها، دو وجهی بودن نیازمند سازمان هایی است که هم از اکتشاف و هم از بهرهبرداری برای موفقیت استفاده می دکنند. رابرت دانکن این واژه را برای نخستین بار عنوان کرد.
کیانی بختیاری افزود: دو سو توانی یک قابلیت مدیریتی است که مدیران سازمان را در بهره برداری از فرصت های موجود و کشف فرصت های جدید توانمند می سازد . بهره برداری و اکتشاف از جمله عناصر مهم یادگیری سازمانی به شمار می آیند . یادگیری سازمانی با اهداف رقابتی متضاد در ارتباط است و از طریق نوآوری مستمر و ایجاد دانش جدید سازمان را در دست یابی به مزیت رقابتی تشویق می کند . بر این اساس سازمان ها برای بقا و موفقیت طولانی مدت نیازمند انطباق بین اهداف متضاد هستند . برخورداری مدیران از چنین توانایی و قابلیتی ، به سازمان ها کمک می کند تا به مزیت رقابتی پایدار و عملکرد برتر دست یابند و با توجه به شرایط رقابتی بتوانند به جایگاه خود در مقایسه با سایر سازمان ها پی ببرند .
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه صنعت ۴.۰ و جامعه ۵.۰ نتیجه تحول دیجیتال هستند، عنوان کرد: در جامعه ۵.۰ فناوری های پیشرفته، در راستای منافع اقتصادی، اجتماعی و رفاه شهروندان به کار گرفته می شود. نسل پنجم صنعت اهداف و گستره ای فراتر از تولید کالاها و خدمات و سود آوری دارد و بر سه عنصر انسان، پایداری و تاب آوری پایدار است.
وی همچنین به موضوع حاكميت شركتي و مساله نوآوري اشاره کرد و گفت: ساختار حاكميت شركتي سنتي به شكلي است كه موجب شکل گیری چهار پدیده استقرار چند عضو هیات مدیره ثابت، اولويت گذاری منافع كوتاهمدت نسبت به منافع بلندمدت، حاكميت محافظهكاري در سازمان و گذشتهنگري یا تصميمگيري و سرمايهگذاري بر اساس گزارش های مالي شركت نه بر اساس فرصتهاي آينده در سازمانها می شود. نباید فراموش کرد که این چهار مورد در نهایت موجب مرگ نوآوری در سازمان خواهد شد.
کیانی بختیاری خاطرنشان کرد: نوآوری های رادیکال، ساختاری، بنیان فکن یا برهم زننده و تدریجی، انواع نوآوی هستند. قرون ۱۹ و ۲۰ را ميتوان قرون نوآوريها و اختراعات بزرگ دانست. در این بازه زمانی شاهد ظهور تكنولوژيها و نوآوريهايي بودهايم كه تاريخ بشر را متحول كردهاند. هر يك از اين نوآوريها به نوعي نقطه عطفي در زندگي بشر بودهاند.
وی در ادامه با طرح پرسشی مبنی بر اینکه آيا عصر نوآوريهاي راديكال به پايان رسيده است؟، گفت: در پاسخ به این سوال موافقان بر این باورند که نوآوريهاي قرن ۲۱، بهندرت نوآوريهاي راديكال هستند، بلكه اكثراً نوآوريهاي تدريجي هستند كه بر دوش نوآوري هاي راديكال دو قرن گذشته سوار شدهاند. بسياري از نوآوريهاي امروز نوآوريهاي مبتني بر IT هستند؛ تكنولوژياي كه شالودهاي آن به عنوان يك تكنولوژي راديكال، در قرن ۲۰ پايهگذاري شد. مخالفان اما معتقدند که ممكن است كه نوآوريهاي قرن ۲۱ از لحاظ تكنولوژي راديكال نباشند، اما در تأثير بر زندگي بشر راديكال هستند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: نوآوريهاي امروزي بيشتر از جنس نوآوريهاي تدريجي و ساختاري، و در خوشبينانهترين حالت از جنس نوآوريهاي بنیان فکن هستند و بهندرت شاهد نوآوريهاي راديكال هستيم و خواهيم بود. در دنياي كسبوكار، نوآوريها بيشتر از جنس خدمت افزایی و پایدار خواهد بود.
وی با اشاره به موضوع هوش نوآوري در عصر دیجیتال اظهار داشت: هوش نوآوري توانايي شناختي انسان براي مشاهده مشكلات و فرصتها به شيوهاي جديد و كشف راهحلهاي جديد در پاسخ به چالشهاي پيچيده است. به عبارتی می توان گفت هوش نوآوري پاسخي به پيچيدگي است. محيطهاي امروز محيطهاي پر تغییر، با پیچیدگی بالا، پر ابهام با عدم قطعیت است که به اختصار محیط VUCA نامیده می شود. رهبران علاوه بر هوش نوآوري به دو نوع هوش ديگر تحت عنوان هوش تحلیلی و هیجانی نياز دارند. با این توضیحات هوش نوآوري شناسايي مسئله با رويكردي نوآوري و كشف راهحلهاي جديد براي آن خواهد بود. هوش تحليلي نیز استفاده از سواد و مهارتهاي رياضي براي شناسايي و حل مسئله، استفاده از حافظه براي حل مشكلات پيچيده و استفاده از منطق براي حل مسئله و هوش هيجاني خود مديريتي، آگاهي اجتماعي و مديريت روابط را شامل خواهد شد.
کیانی بختیاری افزود: نوآوری پایدار شامل ایجاد تغییرات عمدی در محصولات، خدمات یا فرآیندهای یک شرکت برای ایجاد منافع اجتماعی و زیست محیطی بلندمدت و در عین حال ایجاد سود اقتصادی برای شرکت است. با ایجاد پایداری در نوآوری، شرکت ها می توانند محصولات، خدمات و فرآیندهایی ایجاد کنند که هم برای جامعه و هم برای سازمان خوب است. بسياري از نظريههاي جهاني حکمرانی و بویژه حکمرانی شرکتی در عصرانقلابهای صنعتی ۲ و ۳ خلق شدهاند و براي حکمرانی با سازمانهاي نسل ۴ تناسب ندارند. از همین رو به نسل جديدي از نظريههاي مديريتي و حکمرانی شرکتی و مديران نياز است كه بتوانند سازمانها و شرکت ها را در انقلاب صنعتي چهارم هدايت كنند. عصر دیجیتال از دو طريق تبديل هيئتمديرههاي متمركز به شبكههاي مجازي وعمل هيئتمديرهها بر اساس دستور كار پويا به جاي دستور كار ايستا، بر حاكميت شركتي تأثيرگذار است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشریح سیاست صنعتی کشورها برای حکمرانی خوب در عصر دیجیتال به بیان مهمترين قابليتهاي مديرعامل و هيئتمديره در عصر ديجيتال پرداخت و گفت: مهارتهاي شبكهسازي و رهبري شبكه ، مهارتهاي مديريت دانش مهارتهاي تحول ديجيتال و مهارتهاي يادگيري سازماني مهم ترین این قابلیت ها هستند.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس نتایج یک تحقیق معتبر، عصر ديجيتال، سازمانهاي سنتي را با ريسك ظهور و رشد سريع رقباي جديد، چرخههاي سريع سرمايهگذاري، تغییرات سریع فناوري، تقاضاي مشتريان براي تجربههاي ديجيتال و افزايش ريسكهاي غيرمتعارف مواجه كرده است. این ریسک ها در نهایت منجر به پيچيدهتر شدن حاكميت شركتي و تصميمگيري براي هيئتمديرهها خواهد شد. بالا بردن بينش ديجيتال، توسعه مديران ديجيتال به سازمان، تغيير مدل كسبوكار متناسب با عصر ديجيتال، استفاده از ابزارهاي ديجيتال نرم افزارهای تصمیم گیری DM ، تحلیل داده های بزرگ و استفاده از نرم افزارهای هوش تجاری BI وداشبوردها براي رصد سازمان و تصميمگيري نوآوريمحور براي آينده پيشنهاد به هيئتمديرهها جهت بهبود حاكميت شركتي در عصر دیجیتال است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: درهيئتمديرهها، معمولاً اطلاعات مالي گذشته تنها شاخص تصميمگيري است، در حالي كه در داشبوردهاي ديجيتال، حداقل ۳۰ شاخص ديجيتال از قبیل: مالی نوآوری، فرایند های کسب و کار، مدیریت ریسک و... در اختيار راهبران شركتي قرار ميدهد. اطلاعات و بينشهايي كه داشبوردهاي ارائه ميدهند، علاوه بر نمايش وضعيت گذشته سازمان، بينشي براي آينده نيز به دست ميدهند. داشبوردهاي ديجيتال، جاي شهود را در تصميمگيريهاي هيئتمديره تنگ و فضا را براي تصميمگيري بر مبناي داده و تحليل باز ميكنند. ارتباطات باز، شفاف و شبكهاي همه اجزاي پلتفرم (شامل سرمايهگذاران، توسعهدهندگان، كاركنان، رقبا، دولت و ...) و تسهيل همكاري ميان همه ذينفعان با هدف آيندهمحور كردن تصميمات هيئتمديره، حداكثرسازي منافع همهذينفعان و دخيل كردن تمامي ذينفعان در تصميمگيري، دو اصل اساسي در حاكميت پلتفرمها هستند.

دکتر کیانی تصریح کرد: ایجاد پلتفرم ها برای رصد کلیه فرایندها، اتلاف ها، نتایج عملکرد و...، بهرهگيري از شبكههاي هيئتمديره مجازي و استفاده از افراد داراي بينش ديجيتال در هيئتمديره راهكارهايي براي شركتهاي سنتي جهت حاكم كردن حاكميت پلتفرمي به شمار می روند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در جمع بندی سخنان خود عنوان کرد: سازمان ها و شرکت ها ناچارند نسبت به باز پیکره بندی شایستگی ها در هئیت مدیره شرکت ها همسو با رویکرد های نوپدید اقدام کنند. حرکت اقتصاد جهانی به سوی حکمرانی شرکتی دیجیتال از جمله ظهور کسب و کارهای پلتفرمی، خدمت افزا، نوآوری های تحول آفرین، مديريت شبكه اي، سازمان هاي خود طراح، هوشمند، مديريت دوسو تواني و چند ساحتي، نوآوری باز و... ضرورت پرورش اعضای هیئت مدیره با رویکرد شبکه ای را دو چندان می کند. همچنین سياستگذاري، برنامه ريزي ، فرهنگ سازي و پياده سازي مولفه هاي بنيادی صنعت ۴.۰ و ۵تسهیل گری و دقت در تصمیمات و اقدامات شرکت و بویژه تصمیمات هیات مدیره ضرورتی اجتناب ناپذیر است و می باید مورد توجه و تاکید قرار گیرد.