مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی: نوآوری پايدار بايد در فرهنگ سازمان جاری باشد
 

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی: نوآوری پايدار بايد در فرهنگ سازمان جاری باشد

انتظار از کسب و کارهای بزرگ و اثرگذار در اقتصاد کشورآن است که رویکرد های مسئولیت اجتماعی را جزیی از اعتلای برند خود محسوب کنند و در این زمینه بیش از پیش نقش آفرینی نمایند.
چهارشنبه، 10 اسفند 1401 | Article Rating

ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت در دانشگاه تربیت مدرس در خصوص نوآوری پایدار به سخنرانی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، کیانی بختیاری با تقسیم بندی و تشریح انواع نوآوری شامل نوآوری تدریجی، نوآوری ساختاری، نوآوری بنیان فکن و نوآوری رادیکال، با طرح این سوال که آيا عصر نوآوري‌هاي راديكال به پايان رسيده است اظهار داشت: در قرن 19 و 20 شاهد ظهور تكنولوژي‌ها و نوآوري‌هايي بوده‌ايم كه تاريخ بشر را متحول كرده‌اند.

وی افزود: هر يك از اين نوآوري‌ها به نوعي نقطه عطفي در زندگي بشر بوده‌اند. در حالی که نوآوري‌هاي قرن 21، به‌ندرت نوآوري‌هاي راديكال هستند، بلكه اكثراً نوآوري‌هاي تدريجي هستند كه بر دوش نوآوري هاي راديكال دو قرن گذشته سوار شده‌اند. بسياري از نوآوري‌هاي امروز نوآوري‌هاي مبتني بر IT هستند؛ تكنولوژي‌اي كه شالود‌هاي آن به عنوان يك تكنولوژي راديكال، در قرن 20 پايه‌گذاري شد. برخی هم معتقد هستند که ممكن است نوآوري‌هاي قرن 21 از لحاظ تكنولوژي راديكال نباشند، اما در تأثير بر زندگي بشر راديكال هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان این نکته که نوآوری هوشمند پاسخي به پيچيدگي است، در تعریف این نوآوری گفت: نوآوری هوشمند، توانايي شناختي انسان براي مشاهده مشكلات و فرصت‌ها به شيوه‌اي جديد و كشف راه‌حل‌هاي جديد در پاسخ به چالش‌هاي پيچيده است.

وی خاطر نشان کرد: نوآوری هوشمند نياز رهبران در محيط‌هاي پیچیده امروزی با ویژگی‌های تغییرات سریع، ابهام، عدم اطمینان و پیچیدگی است.

کیانی بختیاری تاکید کرد: بعيد به نظر مي‌رسد كه دنيا شاهد خلق تكنولوژي‌هايي باشد كه زندگي بشر را به پيش و پس از خود تقسيم كنند. نوآوري‌هاي امروزي بيشتر از جنس نوآوري‌هاي تدريجي و ساختاري، و در خوش‌بينانه‌ترين نوآوري‌هاي بنیان فکن هستند و به‌ندرت شاهد نوآوري‌هاي راديكال هستيم و خواهيم بود. در دنياي كسب‌وكار، نوآوري‌ها بيشتر از جنس خدمت افزایی و نوآوری پایدار خواهد بود.

وی در تعریف خدمت افزا یی گفت: خدمت‌افزايي، نوآوري در خدمات به اضافه محصول سنتي يا محصول ناشي از نوآوري تدريجي است و در ساختار کسب و کار پلتفرمی مورد توجه است. پلتفرم‌ها با تسهیل تراکنش‌ها ارزش ایجاد می‌کنند، درحالی‌که کسب‌وکارهای خطی با تولید کالا یا خدمات، این کار را می‌کنند، به‌بیان‌دیگر، پلتفرم‌ها با ساختن رابطه و ایجاد تراکنش، ارزش خلق می‌کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با ذکر این نکته که نسل پنجم صنعت در اروپا اهداف و گستره ای فراتر از تولید کالاها و خدمات و سود آوری دارد و بر  سه عنصر انسان، پایداری و تاب آوری استوار است گفت: نوآوری پایدار در نسل پنجم صنعت، شامل ایجاد تغییرات عمدی در محصولات، خدمات یا فرآیندهای یک شرکت برای ایجاد منافع اجتماعی و زیست محیطی بلند مدت و در عین حال ایجاد سود اقتصادی برای شرکت است.

وی افزود: با ایجاد پایداری در نوآوری، شرکت ها می توانند محصولات، خدمات و فرآیندهایی ایجاد کنند که هم برای جامعه و هم برای سازمان مناسب باشد.

کیانی بختیاری تصریح کردک اشکال سنتی نوآوری ممکن است منجر به محصولات، خدمات و فرآیندهای سودآور شود .اما ممکن است به کارکنان آسیب برساند یا از منابع طبیعی بیش از حد بهره برداری کند. در حالی که نوآوری پایدار به دنبال رسیدگی به این اثرات اجتماعی و زیست محیطی ناخواسته است. به این معنی است که شرکت ها می توانند محصولات و خدماتی را ارائه دهند که برای خود و جامعه در دراز مدت مفید است.

وی افزود: برخلاف نوآوری‌های سنتی که عمدتاً در یک بخش یا واحد تحقیق و توسعه جداگانه انجام می‌شوند، نوآوری‌های پایدار زمانی موفق‌تر خواهند بود که عمیقاً در فرهنگ شرکت تعبیه شده باشند.

کیانی با تعریف فرهنگ دوسوتوانی در خصوص سازمان های هیبریدی و نوآوری پایدار گفت: سازمان های هیبریدی گونه ای از سازمان های دوسوتوان اند که از یک طرف دارای بال ماموریت فرهنگی اجتماعی و زیست محیطی و از طرف دیگر دارای بال کسب و کار و درآمد زایی هستند.

وی در خصوص ویژگی های نوآوری پایدار اظهار داشت: نوآوری پایدار منعکس کننده نسل بعدی تفکر توسعه اقتصادی است و جامعه را به سمت فناوری پاک، اقتصاد سبز و تجارت پاک سوق می دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: این تلاش‌های مثبت، عمل‌گرایانه و خوش‌بینانه مردم در سراسر جهان برای تغییر شکل مجدد توسعه اقتصادی به فرآیندی است که به چالش‌های اساسی فقر، عدالت زیست‌محیطی و کمبود منابع می‌پردازد.

وی خاطرنشان کرد: در سطح سازمانی، اصطلاح نوآوری پایدار در مورد طراحی محصول/خدمات و فرآیند و همچنین استراتژی شرکت کاربرد دارد. نوآوری پایدار فقط اختراع محصولات یا خدمات جدید نیست. شرکت‌ها همچنین می‌توانند در حین ارائه محصولات یا خدمات موجود در هنگام تغییر فرآیندهای خود، نوآوری پایدار داشته باشند.

کیانی بختیاری در ادامه در خصوص، بهینه سازی عملیات گفت: بهينه‌سازي عمليات انجام كارهای قبلی به‌گونه‌اي كارآمدترباصرف منابع كمتر و حداقل اثرات زيست‌محيطي است و براي انجام آن لزوماً به تغيير مدل كسب‌وكار نیازی نیست. بهينه‌سازي عمليات در مجموع يعني دوستدار محیط زیست كردن عمليات سازمان.

وی در خصوص تحول سازمانی گفت: تحول سازماني، ساخت محصولات و خدمات تحول آفرين است كه به نيازهاي اجتماعي پاسخ دهد و به محيط زيست هم منفعت برساند به بیان دیگر، انجام كار درست از طريق انجام كارهاي جديد است. تحول سازماني به‌عنوان ابزاري براي تبديل تهديدهاي محيطي به فرصت شناسايي تهديدات محيطي به اضافه نوآوري براي برطرف كردن تهديدات و تبديل آن به فرصت برای دست یابی به نوآوري پايدار است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص سيستم‌‌سازي گفت: همكاري با همه ذي‌نفعان و حتي رقبا براي خلق اثرات زيست‌محيطي مثبت و ديدن خود به‌عنوان جزوي از يك اكوسيستم بزرگ به منظور انجام كار درست از طريق انجام كارهاي جديد با همكاري ديگران سیستم سازی است.

وی با ذکر مثال هایی برای نوآوری پایدار در دنیای اقتصاد و تجارت در خصوص پارادوكس نوآوري گفت: نوآوري از يك سو براي حيات هر كسب‌وكار حياتي است. علاوه بر این شكل‌هاي سنتي نوآوري ممكن است به محصولات، خدمات و فرايندهاي سودآور منجر شوند اما دو ايراد اساسي دارند؛ آسيب به ذي‌نفعان و بهره‌گيري بيش از حد از منابع.

کیانی در خصوص تفاوت‌هاي نوآوري پايدار با نوآوري سنتي تصریح کرد: نوآوري پايدار در دل يك كسب‌وكار پايدار شكل مي‌گيرد و اگر كسب‌ وكاري پايدار نباشد و پايداري در فرهنگ و عمليات آن سازمان جاري نباشد، نوآوری سنتی تلقی می شود.

وی افزود:  کسب و کار پایدار كسب‌وكاري است كه حداقل تأثيرات منفي و حتي تأثيرات زيست‌محيطي مثبت براي جامعه جهاني، جامعه محلي، اقتصاد و تمامي ذي‌نفعان دارد و مي‌كوشد به منافع سه‌گانه زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی دست يابد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه به جمع سپاری نوآوری پایدار پرداخت و گفت: نوآوري پايدار به تفكر سيستمي نياز دارد. شركت‌هاي متعهد به نوآوري پايدار، خود را جزوي از يك اكوسيستم بزرگ مي‌بينند یعنی سيستمي متشكل از ذي‌نفعان بسيار و فقط روي محدوده سازماني خود تمركز ندارند.  افزون بر این نوآوري پايدار بايد در فرهنگ يك سازمان جاري باشد. اما نوآوري سنتي توسط افراد يا بخش‌هاي خاص و محدود مثل واحدهاي تحقیق و توسعه انجام مي‌شود، در حالی که نوآوري پايدار ممكن است توسط هر فردي در شبكه دروني يا حتي بيروني سازمان اتفاق بيفتد.

وی در خصوص تاثیر نوآوری پایدار در ارتقای برند کارفرمایی اظهار داشت: نوآوري پايدار باعث حسن شهرت سازمان مي‌شود. در نتيجه، شركت‌‌هاي متعهد به نوآوري پايدار در جذب استعدادهاي موفق‌ترند؛ برند قوي‌تري پيدا مي‌كنند و مشتريان وفادارتري خواهند داشت. علاوه بر این، شركت‌هاي متعهد به نوآوري، مي‌توانند نوآورتر باشند چون به دليل داشتن شبكه‌هاي گسترده‌اي از ذي‌نفعان مختلف، به منابع گسترده‌تري از نوآوري دسترسي دارند.

کیانی تاکید کرد: شركت‌هاي متعهد به نوآوري پايدار مشكلات قانوني كمتري در آينده خواهند داشت. با گسترش قوانين ملي و جهاني مرتبط با حفظ محيط زيست و منافع ذي‌نفعان، شركت‌هاي داراي پتانسيل نوآوري پايدار دو مزيت نسبت به ساير شركت‌ها خواهند داشت؛ اول قوانين زيست‌محيطي جديد مخل كسب‌وكار آن‌ها نخواهند شد. دوم اینکه با نوآوري پايدار، از الزامات جديد درآمدزايي مي‌كنند.

وی افزود: شركت‌هاي متعهد به نوآوري پايدار، تاب‌آورتر هستند چون در شرايط سخت اقتصادي مي‌توانند به نوآوري و همچنين وفاداري مشتريان تكيه كنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن تشریح انواع نوآوری های پایدار در جمعبندی سخنان خود اظهار داشت: مطالعات و گزارهای بررسی رضایت مندی مصرف کنندگان خدمات و محصولات برندها در سال های اخیرنشان می دهد که92 درصد از مصرف کنندگان تصویر مثبتی از شرکت هایی دارند که از مسائل فرهنگی- اجتماعی و تلاش های محیط زیست پشتیبانی می کنند و 87 درصد مشتریان، محصول شرکت های با فرهنگ مسئولیت اجتماعی را خریداری می کنند، به این دلیل که به دغدغه آنها توجه می کند. ضمن اینکه 66 درصد از مصرف کنندگان حاضر به پرداخت هزینه اضافی برای حمایت از شرکت های هستند که به مسئولیت اجتماعی متعهد هستند.

وی پایان تاکید کرد: انتظار از کسب و کارهای بزرگ و اثرگذار در اقتصاد کشورآن است که رویکرد های مسئولیت اجتماعی را جزیی از اعتلای برند خود محسوب کنند و در این زمینه بیش از پیش نقش آفرینی نمایند.

تصاویر
  • مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی: نوآوری پايدار بايد در فرهنگ سازمان جاری باشد
  • مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی: نوآوری پايدار بايد در فرهنگ سازمان جاری باشد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: