به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، بهنام فیضآبادی، مدیر رتبهبندی شرکتهای برتر ایران IMI-100 در نشست خبری رتبهبندی شرکتهای برتر ایران گفت: رتبهبندی شرکتهای برتر ایران IMI-100 سازمان مدیریت صنعتی، امسال وارد بیستوهشتمین سال برگزاری خود شده است. این فرآیند از خردادماه آغاز شده و همچون سالهای گذشته با استقبال گسترده مدیرانی همراه بوده که به دنبال شفافیت و رصد جایگاه واقعی خود در گروه صنعتی حوزه فعالیت مجموعه خودشان و همچنین در اقتصاد ملی هستند.
وی در مورد زمان اعلام نتایج رتبهبندی شرکتهای برتر، گفت: نتایج رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران در تاریخ ۶ بهمنماه امسال اعلام خواهد شد.
شاخصهای رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران
مدیر رتبهبندی شرکتهای برتر ایران IMI-100 با بیان اینکه رتبهبندی شرکتها در اقتصاد امروز جهان، دیگر صرفاً یک جدول آماری نیست، گفت: رتبهبندی شرکتها سازوکاری راهبردی برای ایجاد شفافیت، ارتقای رقابتپذیری و تقویت اعتماد سرمایهگذاران محسوب میشود. تجربههای بینالمللی همچون Fortune 500 و Forbes Global نشان دادهاند که نظامهای معتبر رتبهبندی، علاوه بر معرفی بنگاههای برتر، به ابزاری برای تحلیل رفتار شرکتها و ترسیم تصویری روشن از وضعیت کلان اقتصاد تبدیل شدهاند.
فیضآبادی در مورد شاخصهای رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران، گفت: رتبهبندی IMI-100 بر اساس ۳۳ شاخص مالی و اقتصادی انجام میشود که شامل معیارهایی از جمله درآمد عملیاتی، سودآوری، رشد فروش، ارزش افزوده، بهرهوری، صادرات و... است. در این فرایند، ابتدا شرکتها بر اساس شاخص درآمد در طبقههای 100 تایی دستهبندی و رتبهبندی میشوند و سپس جهت رصد دقیقتر وضعیت شرکتها در قالب گروههای صنعتی مبتنی بر دستهبندی ISIC طبق شاخصهای 33 گانه ارزیابی و رتبهبندی میشوند.
وی با بیان اینکه، این روش به مدیران ارشد امکان میدهد جایگاه خود را در مقایسه با کل ۵۰۰ شرکت برتر از نظر درآمد بسنجند و وضعیت خود را در گروه صنعتی تحلیل و با رقبا مقایسه کنند، افزود: تمامی دادهها بر پایه اطلاعات مالی حسابرسیشده جمعآوری شدهاند و این امر، اعتبار و قابلیت اتکای رتبهبندی 500 شرکت برتر را تضمین میکند.
ارتقای شفافیت اقتصادی و ایجاد رقابت سالم میان بنگاهها با رتبهبندی شرکتهای برتر
مدیر رتبهبندی شرکتهای برتر ایران IMI-100 اهداف کلیدی رتبهبندی شرکتها را اینگونه برشمرد: ارتقای شفافیت اقتصادی، رقابتپذیری و ایجاد رقابت سالم میان بنگاهها، فراهم کردن اطلاعات واقعی برای سیاستگذاران، برندسازی و افزایش جذابیت اقتصاد ایران برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی ازجمله اهداف رتبهبندی 500 شرکت برتر ایران است.
فیضآبادی، مخاطبان رتبهبندی 500 شرکت برتر ایران IMI-100 را طیف گستردهای از گروهها و شرکتها دانست و گفت: مدیران شرکتها برای رصد جایگاه خود، سیاستگذاران برای تصمیمگیری مبتنی بر داده، سرمایهگذاران برای شناسایی فرصتهای مطمئن و رسانهها برای انتقال تصویری دقیق از اقتصاد کشور، ازجمله مخاطبان فرایند رتبهبندی هستند.
فیض آبادی افزود، امسال، برای شرکتهای هلدینگی، خدمات اختصاصی و تخصصی جدیدی ارائه میشود. و در صورتی که شرکتهای زیرمجموعه هلدینگها در رتبهبندی حضور داشته باشند، امکان ارائه خدمات رتبهبندی اختصاصی و شاخصهای ویژه هلدینگ، محاسبه ضریب زد التمن برای تحلیل ریسک و نقدینگی و تهیه گزارشهای اختصاصی بر اساس روندهای گذشته از طریق داده کاوی به آنها تعلق میگیرد. این خدمات به هلدینگها امکان میدهد تا تحلیل دقیقتر، تصمیمگیری راهبردی و مدیریت بهینه زیرمجموعههای خود را انجام دهند.
وی افزود، رتبهبندی 500 شرکت برتر IMI-100 در عمل، آینهای از دو سطح اقتصاد خرد و کلان است که در سطح خرد، رفتار و عملکرد مالی بنگاهها و شرکتها را نشان میدهد. و در سطح کلان، تصویر روشنی از وضعیت اقتصاد ملی، سهم صنایع مختلف و روندهای عمومی رشد و ارزش افزوده را ارائه میکند.
فیض آبادی از مخاطبان رتبه بندی 500 شرکت برتر ایران نام برد و مدیران، سیاست گذاران، سرمایه گذاران و رسانه ها را طیف گسترده ای از این مخاطبان دانست که برای رصد جایگاه خود و تصمیم گیری وشناسایی فرصت های مطمئن و انتقال تصویر دقیق از اقتصاد کشور در این همایش حضور دارند.
فیض آبادی در پایان یادآور شد، رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر ایران در سال جاری، با سابقهای ۲۸ ساله و الگوبرداری از مدلهای بینالمللی، تصویری همزمان از اقتصاد خرد و کلان کشور ارائه میدهد و علاوه بر بازتاب عملکرد بنگاهها، امکان تحلیل روندهای کلان و کمک به تصمیمسازی سیاستگذاران را فراهم میکند. خدمات اختصاصی هلدینگها نیز ابزار قدرتمندی برای تحلیل دقیق، مدیریت استراتژیک و برنامهریزی بهینه زیرمجموعههای شرکتها فراهم میآورد؛ مسیری که آیندهای شفافتر، رقابتیتر و کارآمدتر برای اقتصاد ایران رقم خواهد زد.