راه‌اندازی فرایند تهاتر با کشورهای غرب آفریقا
 

راه‌اندازی فرایند تهاتر با کشورهای غرب آفریقا

در همایش بین المللی همکاری های اقتصادی تجاری ایران و کشورهای غرب آفریقا ، پنل تخصصی صنعت، معدن و تجارت با ریاست سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت ایران، معاونان وزارت و وزرا و نمایندگان کشورهای آفریقایی برگزار شد.
ﺳﻪشنبه، 16 اسفند 1401 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، در همایش بین المللی همکاری های اقتصادی تجاری ایران و کشورهای غرب آفریقا ، پنل تخصصی صنعت، معدن و تجارت با ریاست سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت ایران، معاونان وزارت و وزرا و نمایندگان کشورهای آفریقایی برگزار شد.

راه‌اندازی فرایند تهاتر با کشورهای غرب آفریقا

در ابتدای این پنل علیرضا پیمان‌پاک رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در خصوص توسعه روابط تجاری برنامه‌ریزی انجام شده است، تصریح کرد: حضور در نمایشگاه‌های معتبر که نقش پررنگی در نمایش توانمندی‌های ایران داشته باشند در کشورهای غرب آفریقا برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس اولویت بندی سه نمایشگاه در غرب آفریقا برای ارائه ظرفیت‌های در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: در سال جاری مجوزهای خوبی برای حضور هیات های تجاری تخصیص داده شده و فعالان اقتصادی که تمایل برای در این رویدادها را داشته باشند، بخشی از هزینه‌ها در قالب مشوق صادراتی پرداخت می‌شود و هماهنگی‌های انجام شده با اتاق بازرگانی ایران نیمی از هزینه اعزام هیات‌ها را این اتاق تقبل خواهد کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به راه اندازی خطوط کشتیرانی منظم به قاره آفریقا، اظهار کرد: حوزه غرب آفریقا خط کشتیرانی خط منظم برقرار می‌شود، خط شمال آفریقا یک ماه آینده سفرهای خود را آغاز می‌کند و با سرمایه‌گذاری انجام شده برای غرب از اواخر اردیبهشت‌ماه فعالیت خود را به صورت منظم انجام خواهد داد.

وی با اشاره به موضوع بانکی برای تبادلات ایران و آفریقا، تاکید کرد: با حضور نمایندگانی از این قاره با بانک ها مذاکراتی انجام می‌شود تا تجارت با کمترین هزینه به صورت مطمئن در قالب تبادلات و سرمایه گذاری شکل بگیرد.

به گفته پیمان پاک، برای توسعه روابط اقتصادی باید به نوعی سیستم بانکی بدون مشکل باشد تا بر اساس امنیت و گاه ریسک فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران با کشورهای مختلفی به صورت تهاتری تجارت می‌کند، یادآور شد: چین بزرگترین میزان تهاتر را با ایران دارد و پس از آن پاکستان، ارمنستان و برخی کشورهای اوراسیا قرار دارند و این فرصت وجود دارد تا با کشورهای غرب آفریقا نیز این فرایند راه‌اندازی شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه کالاهای حوزه کشاورزی، مواد معدنی و موارد دیگر می‌تواند با تولیدات داخلی ایران تهاتر شود، اظهار کرد: بر اساس ظرفیت صندوق ضمانت صادرات برنامه ریزی شده و با سازمان های متناظر قراردادی منعقد شده است تا صادرات اولیه بیمه شود و امکان صادرات مجدد نیز وجود داشته باشد که این فرآیند در انجام تهاتر تاثیر دارد.

وی تاکید کرد: صادر کنندگان برای رفع تعهد ارزی این امکان را دارند که به‌جای برگشت ارز و تعهد ایجاد شده را با تهاتر رفع کنند.

پیمان‌پاک همچنین گفت: این آمادگی وجود دارد تا با امضای توافقنامه تجارت ترجیحی یا آزاد،تعرفه های گمرکی کاهش یابد که می‌تواند تاثیر به‌سزایی در افزایش حجم تجاری بگذارد.

در بورکینافاسو فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی برای ایران وجود دارد

سرژیو نانیودم پودا وزیر صنعت بورکینافاسو در پنل تخصصی که در حاشیه همایش بین‌المللی همکاری‌های علمی-تجاری ایران و کشورهای غرب آفریقا برگزار شد، با تقدیر از مقامات ایران برای ابتکار برگزاری این اجلاس گفت: مطمئنا این ابتکار در مسیر درستی بوده و می‌تواند باعث تقویت علمی و اقتصادی شده که به نفع کشورهای و ملت‌ها طرفین همکاری باشد.

وی با معرفی کشور بورکینافاسو که جمعیتی جوان داشته و هفتمین اقتصاد در قاره آفریقا محسوب می‌شود، افزود: در بورکینافاسو فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی برای ایران وجود دارد.

وزیر صنعت بورکینافاسو اضافه کرد: میزبان تورم در کشورمان 1.15 است یعنی کاملا مهار شده، سرمایه‌گذاری بسیار بالایی هم در آن شده و در نهایت نرخ رشد تولید 5.98 رسیده است؛ آنهم با توجه به مشکلاتی که برای اقتصاد جهانی و کشور‌مان ایجاد شده است.

وی با اشاره به شاخص اقتصادی خوب این کشور غرب آفریقا، اظهار کرد: بورکینافاسو دومین کشور تولید کننده طلا بوده و بین 3 کشور برتر در این زمینه تولید پنبه است. همچنین پایتخت سینما و صنایع دستی در قاره آفریقا بوده که تمام این مسائل امتیازات خوبی را برای سرمایه‌گذاری در این کشور ایجاد می‌کند.

نانیودم پودا با اشاره به قوانین مناسب در این کشور برای سرمایه‌گذاران تصریح کرد: با تدوین قوانین خاص، برای سرمایه‌گذاران خارجی فرصت‌های خوبی ایجاد کرده‌ایم که تخفیف مالیاتی، پرداخت اظهارنامه مالیاتی با پول محلی، ثبت‌نام سریع شرکت‌ها و آغاز همکاری در این کشور در کمترین زمان ممکن، ارائه خدمات مشاوره‌ای و ... جزو این قوانین محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بانک‌های این کشور تمام صادرات و واردات را تحت پوشش قرار می‌دهند، اضافه کرد: در حوزه کشاورزی، 9 میلیون زمین قابل کشت داریم که هم در زمینه بهره‌برداری از این زمین‌ها و هم برای تامین محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی، می‌توانیم با شرکت‌های ایرانی همکاری بسیار خوبی داشته باشیم زیرا می‌دانیم ایران در این حوزه‌ها بسیار توسعه یافته است.

وزیر صنعت بورکینافاسو، این کشور را در حوزه دامپروری بسیار غنی برشمرد و تصریح کرد: امکان ایجاد کشتارگاه‌های صنعتی در بورکینافاسو وجود دارد. همچنین بورکینافاسو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان در حوزه تولید شیر و مواد لبنی است که می‌توانیم با همکاری با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی، فضای بزرگتری را برای تولید این محصولات ایجاد کنیم.

وی با اشاره به نیاز کشور بورکینافاسو به شرکت‌های تولیدکننده مواد دارویی، کارخانه‌ای، انرژی و ... که در ایران وجود دارد، یادآور شد: در کشورمان، همیشه امکان بهره‌مندی از انرژی خورشیدی وجود دارد. ضمن اینکه با احداث سد و نیروگاه‌های خورشیدی که فرصت بسیار خوبی است، می‌توان تبادلات انرژی بین دو کشور را افزایش داد.

نانیودم پودا با بیان اینکه معادن طلا و منگنز و ... و امکان سرمایه‌گذاری در معادن سنگ‌آهن در بورکینافاسو وجود دارد، ادامه داد: در زمینه ساخت مسکن، کارگاه و مراکز بزرگی در اختیار داریم که فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری ایرانی فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات نفتی، گندم، آهن و ... است، تصریح کرد: کشورهای آفریقایی مصرف کننده این تولیدات هستند و ایران با دانش بالا در زمینه فناوری، این محصولات را فراوری می‌کند؛ اتفاقی که می‌تواند زمینه همکاری ایران با کشورهای آفریقای را فراهم کند و امتیاز بزرگی برای ایران محسوب می‌شود.

وزیر صنعت بورکینافاسو با اشاره به اینکه جمعیت جوان و کاری بورکینافاسو، جایگاه استراتژیکی بسیار خوبی است، گفت: ای اجلاس می‌تواند روابط اقتصادی دو کشور ایران و بورکینافاسو و در نهایت کشورهای غرب آقریقا را تحکیم بخشد.

توانایی بهره‌برداری از ۴۰ نوع کانی شناخته شده در ایران وجود دارد

«وجیه‌الله جعفری» معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، هم در این پنل با بیان اینکه مجموعه سرمایه‌گذاری این نهاد تاکنون به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد، اظهار کرد: طی سال‌های آینده ۱۲ هزار میلیارد دلار دیگر نیز اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این سازمان دارای شرکت‌های معدنی با توانایی اجرا هستند، تصریح کرد: توانایی بهره‌برداری از ۴۰ نوع کانی شناخته شده در ایران وجود دارد و معادن مس، فولاد، سنگ آهن، طلا، ذغال سنگ با دانش فنی داخلی شناسایی و برداشت می‌شود که در این بخش‌ها می‌توانیم با کشورهای آفریقایی همکاری داشته و به آنها کمک کنیم.

جعفری با بیان اینکه تاکنون مبادلات اطلاعاتی در زمینه‌های مختلف با برخی از کشورهای این قاره انجام شده است، گفت: ایران می‌تواند با ارائه خدمات فنی و مهندسی در زمینه کشف، استخراج و فرآوری به این قاره کمک کند.

ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک با کشورهای آفریقایی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این پنل، اظهار کرد: حمایت از SME ها کسب و کارهای کوچک و متوسط در راستای توسعه و اشتغال‌زایی در کشورهای توسعه یافته دنیا به‌عنوان یکی از اولویت‌ها دنبال می‌شود.

رسولیان، افزود: سازمان‌های بین‌المللی مدل‌هایی را برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) دارند و ما نیز بر همین اساس مدل‌هایی را طراحی کرده‌ایم و با کشورهایی از جمله چین، ترکیه، آلمان و سایر کشورها همکاری داریم.

وی، به دو وظیفه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران اشاره کرد و ادامه داد: تامین زیرساخت های لازم برای استقرار صنایع از جمله زمین، آب، برق و گاز یکی از وظایف سازمان می باشد تا زمینه حضور فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در شهرکها و نواحی صنعتی کشور فراهم شود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، اضافه کرد: ۸۵۱ شهرک و ناحیه صنعتی فعال و به بهره برداری رسیده داریم که بیش از ۵۰ هزار واحد صنعتی در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعال است و برای نزدیک به یک میلیون نفر شغل به وجود آورده اند.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد از واحدهای مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی کوچک و متوسط هستند، تصریح کرد: حمایت از صنایع کوچک به عنوان یکی دیگر از وظایف سازمان ما محسوب می‌شود که در این راستا ۸۵ سرفصل مختلف حمایتی داریم.

رسولیان خاطر نشان کرد: کمک به توسعه فناوری، آموزش فعالان، حمایت از برند سازی، حمایت از حضور در نمایشگاه های خارجی، حمایت از برپایی نمایشگاه‌های داخلی، ایجاد مراکز نوآوری، حمایت از صادرات و تشکیل کنسرسیوم های صادراتی و شرکت های مدیریت صادرات در این راستا انجام می شود.

وی در ادامه پیشنهادات خود را در خصوص ارتقاء مراودات تجاری و صنعتی با کشورهای غرب آفریقا مطرح کرد و گفت: ایجاد شهرکهای صنعتی مشترک با کشورهای آفریقایی یکی از پیشنهادات می باشد که در این راستا طراحی، مطالعه و اجرا را میتوانیم در دستور کار قرار دهیم و در برخی کشورها نیز مناطقی برای ایجاد شهرک صنعتی مشترک به ما پیشنهاد شده است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، تبادل فناوری و ارتباط فعالان اقتصادی و کسب و کارهای ایران با کشورهای آفریقایی را به عنوان یکی دیگر از پیشنهادات خود مطرح کرد و افزود: در حوزه مدل های حمایتی مانند خوشه‌های صنعتی، کنسرسیوم های صادراتی و بحث آموزش و فناوری نیز میتوانیم همکاری داشته باشیم.

وی، سرمایه گذاری مشترک را از دیگر محورهای ارتقاء همکاری‌های ایران با کشورهای آفریقا دانست و تصریح کرد: بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین صنعتی با زیرساخت های لازم برای همکاری ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک داریم.

آماده همکاری مشترک و انتقال دانش و تجربیات فنی به آفریقا هستیم

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایدرو در در همایش بین‌المللی همکاری‌های اقتصادی، تجاری ایران و کشورهای غرب آفریقا گفت : ایدرو آماده همکاری مشترک با شرکت های فعال در حوزه غرب آفریقا است .

علی نبوی در این همایش بااشاره به سابقه و تاریخچه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در توسعه صنعتی به تشریح عملکرد و حوزه های فعالیت ایدرو پرداخت و از آمادگی این سازمان برای همکاری با کشورهای غرب افریقا در حوزه های صنعت خودرو ، حمل و نقل ریلی و دریایی همچنین حوزه های نفت و گاز ، صنایع پیشرفته ، نوسازی و بهسازی صنایع وتوسعه مدیریت خبر داد .

تصاویر
  • راه‌اندازی فرایند تهاتر با کشورهای غرب آفریقا
  • راه‌اندازی فرایند تهاتر با کشورهای غرب آفریقا
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: