رتبه‌بندی IMI۱۰۰ بستری برای اعتبارسازی شرکت‌ها و تولید اطلاعات اقتصادی کشور
 

رتبه‌بندی IMI۱۰۰ بستری برای اعتبارسازی شرکت‌ها و تولید اطلاعات اقتصادی کشور

معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی، بر شاخص‌های علمی و شفاف رتبه‌بندی اشاره و اظهار کرد: شرکت‌های برتر بر اساس شاخص‌های دقیق و داده‌های حسابرسی‌شده معرفی می‌شوند.
ﺳﻪشنبه، 28 مرداد 1404 | Article Rating

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، محمد محسن‌وند، معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی، در ابتدا با تاکید بر نقش رسانه‌ها در معرفی و تبیین دستاوردهای بنگاه‌های اقتصادی، اظهار کرد: رسانه‌ها بیش از ما به اخبار و اطلاعات اقتصادی و صنعتی در کشور و حتی در سطح منطقه و جهان آگاهی دارند و با هوشیاری خود می‌دانند که یکی از الگوهای موفق توسعه در دنیا، ایجاد بستری مطمئن برای رشد کسب‌وکارها و فراهم‌کردن زمینه توسعه بنگاه‌هاست. امروز در نظام حکمرانی کشور نیز خوشبختانه بحث حمایت از بخش خصوصی و سهامی عام بسیار مورد توجه است. اما باید دید بنگاه‌ها چه نقشی دارند؛ بنگاه‌ها نه‌تنها ارزش‌آفرینی اقتصادی می‌کنند، بلکه کارکردهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز دارند.

وی با بیان اینکه برند و اعتبار شرکت‌ها در بسیاری از کشورها گاه از خود نام کشورها پیشی گرفته است، گفت: در جهان امروز اگر نام محصولی برده شود، مردم آن را با برند شرکت می‌شناسند و سپس به کشور سازنده آن اشاره می‌کنند. یعنی نام کشورها با برند شرکت‌ها گره خورده است. این نکته بسیار مهم است و یکی از رویکردهای اصلی نظام رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI۱۰۰) نیز همین موضوع است؛ اینکه بتوانیم نام و اعتبار شرکت‌های ایرانی را در سطح ملی و بین‌المللی مطرح کنیم.

محسن‌وند ضمن تاکید بر اهمیت معرفی دستاوردهای بنگاه‌ها افزود: یکی از دغدغه‌های مدیران ارشد بنگاه‌ها این است که کسی پیدا شود و نام شرکت آن‌ها را در کنار دستاوردها معرفی کند. این موفقیت‌ها حاصل تلاش فردی نیست، بلکه نتیجه عملکرد مجموعه‌ای از کارکنان، پرسنل، سیستم‌های پشتیبان و ساختارهای حاکمیتی است که شرکت را به اهداف خود می‌رسانند. بنابراین یکی از اهداف اصلی IMI۱۰۰ معرفی شرکت‌های برتر و پیشرو و ایجاد اعتبار برای آن‌هاست. چرا ما نباید برای شرکت‌ها و برندهای خودمان اعتبارسازی کنیم؟

معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی، با اشاره به نقش پایدار رتبه‌بندی در مسیر توسعه شرکت‌ها توضیح داد: وقتی شرکتی در این رتبه‌بندی جایگاهی کسب می‌کند، نوعی پایداری و مسیر توسعه درون‌زا در آن شکل می‌گیرد. مدیران بعدی نمی‌توانند رتبه شرکت را پایین‌تر بیاورند و مجبورند سطح عملکرد را حفظ یا ارتقا دهند. این موضوع باعث می‌شود برند و اعتبار شرکت در سطح جامعه تقویت شود.

محسن‌وند بر شاخص‌های علمی و شفاف این رتبه‌بندی اشاره و اظهار کرد: شرکت‌های برتر بر اساس شاخص‌های دقیق و داده‌های حسابرسی‌شده معرفی می‌شوند، نه براساس قضاوت‌های فردی؛ همین شفافیت باعث می‌شود شرکت‌های دیگر نیز انگیزه پیدا کنند تا داوطلبانه وارد فرآیند شوند و خود را معرفی کنند. نباید فراموش کنیم که هر شرکتی مسئولیت اجتماعی دارد و یکی از جلوه‌های این مسئولیت، معرفی سهم خود در اقتصاد و توسعه کشور است.

معاون مشاوره و تحقیق سازمان مدیریت صنعتی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارکردهای این نظام، تولید اطلاعات اقتصادی درباره بنگاه‌هاست. وقتی بیست‌وهشتمین سال این رتبه‌بندی را برگزار می‌کنیم، عملاً یک گنجینه ارزشمند از داده‌های تاریخی داریم. امروز که بحث تحلیل داده و هوش مصنوعی بسیار مطرح است، می‌توانیم روندهای اقتصادی را تحلیل کنیم و این اطلاعات را در اختیار تصمیم‌گیران، پژوهشگران و فعالان اقتصادی قرار دهیم. به این ترتیب مشخص می‌شود شرکت‌های ما چه سهمی در تولید ناخالص داخلی دارند و چه روندهایی را طی کرده‌اند.

وی در ادامه بر اهمیت معرفی مدیران ارشد نیز تاکید کرد و گفت: زمانیکه در بازار سرمایه اعلام می‌شود مدیری به هیئت‌ مدیره شرکتی پیوسته، انتظار می‌رود با توجه به اعتبار و سابقه او ارزش سهام شرکت افزایش یابد. این نشان می‌دهد برند و اعتبار مدیران نیز اهمیت بالایی دارد. یکی از رویکردهای IMI۱۰۰ این است که مدیران شرکت‌ها در کنار دستاوردهایشان به جامعه معرفی شوند. برای تحقق این هدف، رسانه‌ها نقشی کلیدی دارند، زیرا مدیران برای معرفی عملکرد خود به جامعه نیازمند رسانه هستند.

محسن‌وند در پایان متذکر شد: رتبه‌بندی IMI۱۰۰ با تأکید بر نقش رسانه‌ها و حضور خبرنگاران، هدف خود را در معرفی و تقویت برند شرکت‌های ایرانی دنبال می‌کند و امیدواریم این فرآیند بیش از پیش بتواند به مسیر توسعه ملی کمک کند.

تصاویر
  • رتبه‌بندی IMI۱۰۰ بستری برای اعتبارسازی شرکت‌ها و تولید اطلاعات اقتصادی کشور
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: