به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، توران توانگر با بیان اینکه در سالهاي اخير، نوآوری و ارتقای مستمر کیفیت، شرایط محیطی، ارتباطات بینالمللی، ظهور شرکتهای چابک و تغييرات فناوری، انتظارات مشتریان را بالا برده و رقابت را بیش از پیش دشوار کرده است، گفت: بخشهای مختلف اقتصادی برای حفظ و توسعه موقعیت خود ناگزیر از رقابت با رقبای قدر داخلی و بینالمللی هستند.
وی افزود: به همین دلیل، لزوم ارتقاي كيفيت و رقابتپذيري در تولید، خدمات و حتی بخش عمومی از طریق بهکارگیری نظامهای مدیریتی موثر بيش از پيش مطرح شده است و در این راستا انتخاب بهترین نظامها و رویکردها از میان انبوهی از روشها و تکنیکهای مدیریتی، اهمیت مییابد.
بهرهگیری از تجارب دیگر کشورها برای حرکت در مسیر تعالی سازمانی
مدیر مركز تعالي سازماني سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه الگوهای تعالی سازمانی از مهمترین ابزارهای ارتقای کارایی در نظامهای مدیریتی هستند، گفت: با توجه به جایگاه اقتصاد در کشور که در حال گذار از سطح خامفروشی به سطح تکیه بر کارایی است؛ لذا برای قاطبه بخشهای صنعتی در ایران نیز چارچوبها و ابزارهای ارتقای کارایی شاید بهترین پیشنهاد ممکن باشد. با توجه به این موضوع و از آنجا که الگوهای تعالی سازمانی از مهمترین ابزارهای ارتقای کارایی در نظامهای مدیریتی است و در بیش از 80 کشور دنیا با موفقیت بهکار بسته میشوند؛ بهتر آن است که ما نیز از تجارب دیگران بهره برده و در مسیر تعالی حرکت کنیم.
به گفته توانگر، با همین هدف جایزه ملّی تعالی سازمانی از سال 1382 در چارچوب برنامههاي توسعه صنعتي و به منظور ارتقای کارایی و كيفيت در شركتها و سازمانهاي ايراني و با حمايت وزارت صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران توسط سازمان مدیریت صنعتی آغاز شده است.
شرایط شرکت در جایزه ملی تعالی سازمانی برای سازمانها
مدیر مركز تعالي سازماني سازمان مدیریت صنعتی در مورد شروط شرکت در جایزه ملی تعالی سازمانی برای سازمانها، گفت: همه سازمانها و شركتهاي ايراني در قالب 5 بخش ساخت و توليد، خدمات، سلامت، آموزش و بخش عمومي، در صورت انجام خودارزيابي بر اساس الگوي تعالي سازماني و به اجرا گذاشتن برنامههای بهبود ميتوانند متقاضي جايزه ملّي تعالي سازماني باشند.
در 22 سال گذشته بیش از 1650 سازمان ايراني از نزديك و توسط ارزيابان خبره تعالي سازماني مورد ارزيابي قرار گرفتهاند و نقاط قوت و زمينههاي قابل بهبود نظامهاي مديريتي آنها شناسايي شده و بهبود يافته است.
مدیر مركز تعالي سازماني سازمان مدیریت صنعتی روشهای پنجگانه ارزیابی در جوایز تعالی سازمانی را اینگونه برشمرد: طراحی الگوی تعالی سازمانی؛ آموزش ارزیابان تعالی سازمانی؛ انجام ارزیابی درونی (خودارزیابی) توسط شرکتهای متقاضی؛ انجام ارزیابی دقیق توسط ارزیابان حرفهای مرکز تعالی سازمانی و تدوین برنامههای بهبود و ارتقای کارایی.
وی در مورد نخستین روش ارزیابی یا طراحی الگوی تعالی سازمانی، گفت: این الگو دربرگیرنده ویژگیهای یک سازمان سرآمد و کاراست و در قالب معیارهای تعالی سازمانی به معرفی خصوصیات یک سازمان متعالی میپردازد. تاکنون الگوی تعالی سازمانی کشور بارها با نگاه اصلاحات جهانی و ضرورتها و الزامات کشور ویرایش شده است و امسال ویرایش 1404 را تقدیم ذینفعان کردهایم.
جزئیات سطوح مختلف تعالی در شرکتها
مدیر مركز تعالي سازماني سازمان مدیریت صنعتی در مورد آموزش ارزیابان تعالی سازمانی، گفت: مدیران ارشد بنگاهها و کارشناسان علاقهمند به موضوعات کیفیت و سرآمدی همه ساله دعوت شده و آموزشهای دقیقی در مورد نحوه ارزیابی به آنها ارائه میشود.
توانگر، انجام ارزیابی درونی (خودارزیابی) توسط شرکتهای متقاضی را ضروری خواند و افزود: سازمانها و شرکتهای علاقهمند به حضور در جایزه ملّی تعالی سازمانی، در وهله اول کارایی و عملکرد خود را در مقایسه با الگوی تعالی سازمانی مورد سنجش قرار میدهند و فاصله بین وضع موجود و مطلوب را شناسایی میکنند.
به گفته وی، آنگاه جایزه ملّی تعالی سازمانی تیمهای ارزیابی را که شامل 3 تا 6 ارزیاب خبره به ازای هر شرکت است، تشکیل میدهد و این تیمها با بررسی گزارشهای ارسالی و بازدید از محل شرکت که در مجموع بین 5 تا 7 روز زمان میبرد از نزدیک نظامهای مدیریتی را مورد ارزیابی قرار داده و ضمن ارائه پیشنهادهای بهبود در رویکردهای مدیریتی، امتیازی بین صفر تا 1000 نیز به سازمان اختصاص میدهند که مبنای اعطای سطوح مختلف تعالی (تندیسها، تقدیرنامه و گواهینامه) است.
ضرورت بهکارگیری تمام و کمال الگوهای تعالی سازمانی
مدیر مركز تعالي سازماني سازمان مدیریت صنعتی، هدف اصلی جایزه ملی تعالی را تدوین برنامههای بهبود و ارتقای کارایی دانست و گفت: خروجی اساسی در استقرار تعالی سازمانی، تدوین برنامههایی برای بهبود در نظامهای مدیریتی و ارتقای کارایی است. این برنامهها با بهکارگیری نتایج ارزیابیها و به دقت تنظیم شده و به اجرا گذاشته میشوند و به صورت مستمر مورد پایش قرار میگیرند.
توانگر افزود: اگرچه با اعطای بیست و سومین دوره جایزه ملّی تعالی سازمانی، در سال جاری ارتقای کارایی و کیفیت در سازمانها و بنگاههای اقتصادی كشورمان به صورت جدی مطرح بوده است، اما در پاسخ به چالشهای پیش روی سازمانهای مختلف، باید به نحو موثرتری به کار بسته شود.
به گفته وی، یکی از بهترین رویکردها در تعمیق تعالی سازمانی، متناسبسازی مفاهیم و معیارهای تعالی سازمانی در بخشهای مختلف است که کمابیش در کشور آغاز شده است. اما لازم است این تلاشها همراستا شوند و در استقرار ابزارهای تعالی سازمانی دقت لازم صورت پذیرد تا ضمن همافزایی بیشتر از آفت شکلی شدن حرکتها نیز جلوگیری شود. تعالی سازمانی نیز از اين طریق ميتواند به ارتقای کارایی، سياستگذاريهاي بهتر و تضمين كيفيت فرايندهاي تولید و ارائه خدمات در بخشهای مختلف اقتصادی در کشورمان كمك کرده و دستيابي به اهداف كلان کشور و چشمانداز توسعه اقتصادی را تسهيل كند.
در پایان مدیر مرکز تعالی سازمان خاطر نشان کرد ثبت نام و شرکت در این فرآیند برای تمامی سازمان ها و شرکت های بخش تولیدی، خدمات، سلامت، آموزش و بخش عمومی امکان پذیر است، مرکز تعالی سازمان از علاقمندان دعوت میکند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت www.iranaward.imi.ir یا با شماره 02122043008 تماس حاصل فرمایند.